Toplansløsningen er best

Majorstuen T-banestasjon. Foto: Unni Eriksen

– Toplansløsningen legger opp til en full gjenåpning av Frognerelva og bedre løsninger for et parkanlegg i området. Det omfatter også en gangvei lagt nærmere elva og en mer sammenhengende sykkelvei opp til Blindern. Vi anbefaler sterkt toplansløsningen som gir best uttelling både for befolkningen, landskapet og miljøet.

Dette skriver Frognervassdragets Venner og Oslo Elveforum i en fellesuttalelse datert 31. mai 2022 til forslaget til planprogram for Majorstuen T-banestasjon.

Bakgrunnen er at Sporveien har satt i gang arbeidet med å omregulere Majorstuen T-banestasjon basert på detaljregulering for Fornebubanen vedtatt i 2018. Omreguleringen legger til rette for en T-banestasjon med fire spor på ett plan under dagens stasjonsområde, etablering av nytt grøntdrag i Blindernaksen og gjenåpning av Frognerbekken.

Bygging av Fornebubanen er nå satt i spill, men planarbeidet for Majorstuen T-banestasjon fortsetter.

Gjenåpner Frognerelva

Bygging av ny T-banestasjon gjør det mulig å gjenåpne Frognerelva fra Majorstuen stasjon opp til Frøen. Dette innebærer frigjøring av et areal på ca. 100.000 m2 i et av de tettest befolkede områdene i Oslo. Den gjenåpnede Frognerelva vil bli et sentralt element i dette området og i den lokale stedsutviklingen.

Alternativene

De to alternativene er illustrert på denne måten i planprogrammet:

Saksinnsyn.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.